Recomandare

Lost in Play

Fular

Când am văzut prima oară un trailer de la Lost in Play am avut o puternică senzație de narrative adventure à la Little Misfortune), punând astfel așteptările pe un anumit eșichier. Când fu să și apară pe la jumătatea lui august, nu ezitai să-l iau în ciuda așteptărilor. Nu-mi displace neapărat genul ăsta de jocuri, dar parcă îmi surâde mai tare ideea de a fi o parte sesizabil activă într-o lume chiar iluzorie.

Nu mică mi-a fost surpriza când am descoperit jucând, cum altfel, că Lost in Play este un adventure în sensul clasic al genului. Lucru care m-a mulțumit pe deplin. După prezentarea frumoasă din trailer în care părea să evoce ceva din Gravity Falls, un pic prin stilul abordat, mai mult prin dinamica stabilită între frate și soră, cu el mai rezervat și închis și ea mai expansivă și excentrică, faptul că avansul în joc e construit pe dezlegarea unor puzzle-uri a fost o surpriză nesperată. Mai departe mirarea s-a exacerbat când soluțiile s-au bazat de cele mai multe ori pe un anumit nivel de perspicacitate.

Dacă prezentarea te duce cu gândul la un joculeț de care se pot bucura cu toții, cuprinși într-un interval nelimitat de vârstă, soluțiile par să îngrădească respectivul interval. Voi recunoaște că m-am simțit nevoit să recurg la sistemul intern de indicii care funcționează pe anumite reguli impuse de alte jocuri relativ recente ale genului: soluția finală nu-ți e relevată decât după apelări multiple ale sistemului, soluția fiind devoalată după interpelări repetate. E un compromis bun având în vedere că în cele câteva instanțe, să tot fii fost patru la număr, n-aș fi putut să le găsesc rezolvarea fără un mic impuls extern. Aș putea spune că, și după finalizarea jocului, încă n-am înțeles exact raționamentul unui anumit puzzle apropiat de final. Celelalte în schimb au avut o logică, dar pe care n-am putut să o văd la respectivul moment și parcă n-am dispus de răbdarea necesară să discern prin ghemul de minuni ticluite de dezvoltatori.

Nu e totuși un joc point’n’click adventure pur fiind presărat din loc în loc pe parcursul celor 15 episoade de câte un mini-joc ce nu se baza pe ideea clasică de puzzle. Se poate că e una din cutumele jocurilor adventure moderne de a încerca o diversificare proprie a gameplay-ului. Astfel pentru a avansa povestea trebuie să câștigi în unele momente câte un joc specific, unele chiar bune. Ca să iau un exemplu unul din respectivele jocuri, cu cărți, mi-a plăcut suficient de tare încât mă tentează ideea de a-l adăuga în rândul jocurilor de societate când vinul se va dovedi insuficient și discuțiile se vor lăsa pe tânjeale. Nu știu dacă are un echivalent cu nume în realitate deja, dar ideea e simplă și are nevoie de un pic de strategie pentru a fi jucat cum trebuie.

Altundeva, într-un alt moment critic, într-un alt joculeț care pare o antiteză la ce am spus mai sus, am căpătat impresia nețărmurită că a fost pur și simplu noroc că am reușit să-l duc la capăt și astfel am putut să duc povestea mai aproape de final. N-a fost neapărat legat de dificultate cât de confuzie, iar faptul că n-am ajuns niciodată la unul din punctele de reset a ținut de un noroc prostesc.

Să fac vreo mențiune cu privire la partea vizuală e de prisos. Din câte am înțeles, fiecare părticică a fost însăilată cu grijă, lucru care se vede și din cadrele surprinse, iar influențele moderne sunt de-a dreptul străvezii. Mare bine e că au păstrat o proporționalitate concretă și n-au picat în păcatul desenelor de acum de a intercala dimensiuni relative imposibile între personaje și decor prin mutarea cadrelor o dată cu schimbarea perspectivei.

Coloana sonoră, atunci când se afișează cu mai multă emfază e plăcută, surprinzând momentele cheie. Voice-acting-ul e doar o îngânare de cuvinte, ceea ce dă o latură de universalitate jocului. Nefiind într-o limbă care se poate discerne am putea spune că poate aparține tuturor. Poate și de acolo sporește ideea că poate fi jucat de oricine.

Cred că singurul inconvenient major din Lost în Play, pe lângă acel unic puzzle care mi s-a părut ilogic, e timpul de joc care pare a fi un pic prea apropiat de termenul „deosebit de scurt”. Poate că n-ar fi fost așa dacă mi-aș fi concentrat eforturile pe rezolvarea individuală a adversităților și m-aș fi aplecat pe lâncezirea excesivă asupra lor, fără a apela la sistemul de hint-uri, dar cel mai probabil aș fi mutat calificativul în „scurt”.

Așadar, Lost în Play e un joculeț excelent, presărat cu umor și la fel de frumușel precum e descrierea dezvoltatorilor. Se prea poate să pară că oferă puțin escapism la prețul de pornire, dar merită cu prisosință. ■

INFORMAȚII GENERALE
Data apariției: 2022-08-10 Producător: Happy Juice Games Gen: rhythm,music Platforme: PC, Nintendo Switch Reviews: Metacritic, OpenCritic Cumpără: Steam, Nintendo Store

Galerie imagini

Fular

Fular

Formarea ca gamer am avut-o relativ târziu, pe la-nceputul noului mileniu, sărind peste majoritatea clasicilor, motivele fiind aproape prea multe pentru a fi numărate. Orășelul meu carbonifer, provincial până-n străfundurile lui de lignit mi-a oferit șansa de a juca doar ce era popular între cei ce dețineau un calculator, iar modul în care făceai rost de jocuri ținea mai mult de relațiile interpersonale, pirateria fiind privită cu oprobriu și scepticism de majoritatea cunoscătorilor.

Nu voi uita niciodată cum am terminat prima dată Quake „la 4 mâini” cu unul din vecinii de la țară pe un calculator ce abia rula Carmaggedon 2, că am vărsat o mulțime de ore la sală în The Edge-ul Quake-ului secund „cu gravitație și arme infinite” alături de tovarășii pe care i-am pierdut ușor-ușor o dată cu avansul nesfârșit al vremurilor, „capacele” ce ni le aplicam dacă zăboveam prea tare sau dacă luam decizii proaste într-un hotseat de Disciples 2, dar nici pornoșagurile pe care le primeam bonus pe CD-urile făcute de prieteni cu un joc sau altul nu se pot uita.

Lejer din fire, aprig doar când sunt nedreptățit de bizareriile de game design care mă-ntorc la ecranul de load, am lăsat jocurile într-un plan terț pentru cea mai bună parte a decadei, preferând să-mi ocup timpul cu alte activități triviale, cum ar fi finalizarea studiilor în răstimpul lui Mihnea Băiatu. Deținătorul unei colecții destul de vaste pe GoG, am tendința de a o ignora pentru a prioritiza jocurile ce nu sunt disponibile pe nici una din platformele online de jocuri provocându-mă adeseori, dintr-un masochism latent, să le duc la capăt în condițiile cele mai nefaste pentru mine ca jucător.