Highlights

Retrospectiva săptămânii 2-8 decembrie 2018

candaparerevista

Retrospectiva săptămânii este rubrica duminicală în care trecem în revistă evenimentele săptămânii de pe frontul de gaming: știri şi articole (scrise de alții, bineînțeles, că e mai ușor aşa), industrie, lansări, oferte de jocuri, toate numai de savurat la cafeaua de duminică dimineața. (Și la care oricine poate contribui. 1)

O săptămână plină, ce a debutat cu anunțul că Epic își lansează propriul magazin de jocuri, care s-a și deschis în timpul The Games Awards, celălalt mare subiect al săptămânii. În cadrul evenimentului au fost dezvăluite numeroase jocuri noi, printre care un nou RPG de la Obsidian și o versiune de PC pentru Journey, și au fost premiate cele mai bune jocuri ale anului (spoiler: GOTY e God of War). Valve și Bethesda continuă să fie ținta criticilor, Starbreeze are mari probleme, încep să apară retrospectivele anului, câteva jocuri românești apar în știri, plus, ca de obicei, numeroase articole de opinie despre jocuri și industrie. Și la sfârșit avem o recomandare din comunitatea noastră pentru Stronghold Crusader.

Ştiri

Epic Store

Marea știre a acestei săptămâni este anunțul făcut de Epic că lansează un magazin digital cu care vor să concureze Steam. (Ars Technica, GamesIndustry.biz, Gamasutra)

  • Printre noutățile pe care le aduce noul magazin, detaliate de fondatorul companiei, Tim Sweeney, se numără condiții mai bune pentru dezvoltatorii de jocuri, DRM opțional, posibilități de câștig pentru streameri, jocuri gratuite pentru utilizatori. (Games Informer, The Verge, Variety, PC Gamer)
  • Dezvoltatorii de jocuri par încântați de condițiile oferite și de concurența care va pune presiune pe Steam. (Games Informer, GameDaily.biz, PC Gamer)
  • Aflăm că la noul magazin a lucrat și Sergey Galyonkin, angajat al Epic Games, care în timpul liber a înființat și întreținut Steam Spy, un site specializat pe analiza datelor statistice oferite de Steam. (Kotaku, GamesIndustry.biz)
  • Iar la câteva zile după anunț, în timpul The Game Awards, magazinul s-a și deschis, oferind doar câteva jocuri, cu planuri să se extindă treptat în cursul anului următor. (Ars Technica, Polygon, GamesIndustry.biz, RPS, Kotaku)

The Game Awards

Pe 6 decembrie a avut loc The Game Awards, un eveniment produs de prezentatorul canadian Geoff Keighley în colaborare cu diverse companii din industria de jocuri și care a căpătăt din ce în ce mai multă notorietate din 2014 când a avut loc prima ediție. În cadrul spectacolului au fost acordate premii celor mai bune jocuri ale anului, iar multe companii au făcut și anunțuri de jocuri noi sau au prezentat informații mai multe despre titlurile la care lucrează.

Alte știri

  • Mult mai puțin vizibil decât The Games Awards, dar a avut loc și The Kinda Funny Games Showcase, care a venit cu propriul set de trailere și anunțuri. (Games Informer)
  • Până la urmă, cineva a trecut la acțiuni legale: rapperul 2 Milly dă în judecată Epic pentru includerea dansului său în Fortnite. (Kotaku, Ars Technica, PC Gamer, Gamasutra, Quartzy)
  • Cu un update supriză, Counter-Strike: Global Offensive devine free-to-play și primește și un mod battle royale (Ars Technica. Reacția fanilor, însă, a fost una vehement negativă, jocul primind peste 14.000 de review-uri negative doar în prima zi după anunț (PC Gamer, PCGamesN).
  • Motorul PhysX de simulare a fizicii în jocuri a fost făcut open source de către Nvidia. (Blog Nvidia, PCGamesInsider.biz, Wccf tech, Gamasutra)

  • Noutăți din categoria „DRM spart”:

    • Valeroa, noul sistem de protecție anunțat și inaugurat săptămâna trecută, a fost spart deja, în numai două zile. (DSOGaming , Torrent Freak)
    • Pe de altă parte, și sistemul Denuvo ce proteja Just Cause 4 a fost spart în doar o zi. (DSOGaming )
  • Problemele continuă pentru Starbreeze, după eșecul lansării Overkill’s The Walking Dead:

    • Compania se află în mari probleme financiare, astfel că CEO-ul și-a dat demisia, iar consiliul director a inițiat procedurile legale de reorganizare judiciară din cauza lipsei de lichidități. (GamesIndustry.biz, PC Gamer, Games Informer)
    • Iar poliția suedeză a efectuat un raid la sediul companiei, o persoană a fost arestată. Nu se cunosc încă motivele, dar se bănuiește că ar fi vorba de „insider trading”, ceea ce se referă la tranzacții pe bursă pe baza unor informații confidențiale, practică ilegală. (Eurogamer, GamesIndustry.biz)
  • Probleme de imagine pentru Steam:

  • Scandalul în care s-a găsit Bethesda legat de Fallout 76 nu s-a terminat:

    • După valul de reacții negative în ceea ce privește versiunea de colecție a Fallout 76 și a răspunsului inițial oferit de Bethesda, compania a anunțat că va înlocui toate gențile de nylon cu cele din pânză care trebuiau să fie de la început în pachet. (Games Informer, Kotaku, Eurogamer, GamesIndustry.biz)
    • Pe de altă parte, un bug din site-ul de suport Bethesda pus la dispoziția celor care voiau să reclame probleme cu jocul cumpărat a făcut ca fiecare reclamant să aibă acces la datele personale ale tuturor reclamanților care au depus o plângere pe site. (Ars Technica, GamesIndustry.biz, Eurogamer)

Articole (critică, dev, design)

Actualitate

Not-a-review

Industrie

Istorie, retrospectivă

Retrospectiva anului

Dev, making of

Design, world-building

Made în România

  • Shacknews publică un interviu cu Cătălin Zima-Zegreanu, unul dintre oamenii care lucrează la Yaga.
  • Articol pe Digi24 despre KillHouse Games, studioul din spatele seriei Door Kickers.

Anunţuri şi lansări de jocuri

Anunţate

  • Steel Circus, un MOBA cu tematică sportivă (RPS)
  • Notmycar, battle royale cu mașini (Variety)
  • Creatures of Enderia (TechRaptor)
  • 2084, un FPS cyberpunk (DSOGaming)
  • The King of Fighters XV (Destructoid)
  • Vechiul Blood revine într-o versiune remasterizată (PC Gamer)
  • Conan Unconquered, un RTS de care se ocupă Petroglyph (PC Gamer, Polygon, PC Invasion)
  • Stormdivers, alt battle royale (Shacknews)
  • Fae Tactics vine și pe PC (TechRaptor)
  • Operencia The Stolen Sun, un dungeon crawler din Ungaria (USgamer)

Jocuri anunțate la The Game Awards

  • The Outer Worlds, un RPG sci-fi de la Obsidian (Ars Technica, PC Gamer)
  • Journey to the Savage Planet (DSOGaming )
  • Mortal Kombat 11 (Eurogamer, Shacknews)
  • Among Trees, un survival sandbox (Gematsu)
  • Far Cry: New Dawn, un spin-off/sequel pentru Far Cry 5 (Kotaku)
  • Hades, dungeon crawler de la Supergiant Games. Jocul s-a lansat deja pe Epic Store în Early Access (Blog Supergiant Games)
  • Scavengers, sci-fi survival shooter co-op (Destructoid)
  • The Last Campfire, următorul joc de la Hello Games (DSOGaming )
  • Atlas, survival MMO de la producătorii lui Ark: Survival Evolved (DSOGaming )
  • The Pathless, action-adventure de la producătorii lui ABZU (Eurogamer)
  • The Stanley Parable: Ultra Deluxe (DSOGaming )
  • Sayonara Wild Hearts (Variety)
  • Marvel Ultimate Alliance 3, exclusiv pentru Switch (Destructoid)
  • Journey vine și pe PC (Eurogamer, Polygon)

Acum cu dată de lansare

  • Below: 14 decembrie (Destructoid)
  • Aftercharge: 10 ianuarie 2019 (Shacknews)
  • The Walking Dead: The Final Season - Episode 3: 19 ianuarie 2019 (PC Gamer)
  • Ape Out: 7 februarie 2019 (Hardcore Gamer)
  • ToeJam & Earl: Back in the Groove: 1 martie 2019 (VentureBeat)
  • Rage 2: 14 mai 2019 (Destructoid)
  • MechWarrior 5: Mercenaries: 10 septembrie 2019 (PC Gamer)
  • DayZ iese din early access: 13 septembrie 2019 (Eurogamer)

Lansate

Prăvălii de jocuri

Știri

Jocuri noi în catalog

Reduceri și promoții

Recomandarea săptămânii

Stronghold Crusader

(Articol scris de: Pătrunjelu')

Firefly pregătesc de ceva vreme noul joc din seria Stronghold, iar dacă e să credem ce ne spun pe YouTube, așteptarea se apropie de final. Astfel că acum e un moment numai bun să aruncăm o privire asupra ultimului lor joc ce s-a bucurat, predominant, de succes: Stronghold Crusader.

Lansat imediat după originalul Stronghold, este un spin-off plasat în estul mijlociu, în perioada cruciadelor. Bineînțeles, asta înseamnă o gramadă de conflicte între liderii Europei și cei ai Estului Mijlociu, iar în joc sunt prezente inclusiv personaje autentice precum Richard Inimă de Leu și Saladin.

În timp ce Stronghold a pus construcția și management-ul unui castel în plan principal, Crusader a preluat elementele respective și le-a pus la baza unui gameplay mult mai alert, concentrat pe război în câmp deschis — sau după cum este numit de joc, skirmish mode. Și credeți-mă, veți avea parte de foarte mult război în Crusader. Un război rapid dar care, ajutat de mecanicile bine implementate, este foarte distractiv. Din această cauză, unul din modurile în care prefer să descriu Crusader este „Quake-ul RTS-urilor”. Totuși, dacă din ceva motiv nu vi se pare suficient de intens, în ziua de azi jocul vine la pachet cu expansion-ul Extreme. Printre altele, acesta mărește numărul maxim de unități ce pot fi recrutate în același timp și introduce godlike powers — pentru și mai mult haos pe câmpul de luptă.

Dar nu poți sa porți războaie sau să ai un castel impozant fara o economie sănatoasă. Crusader îi pune la dispoziție jucătorului o varietate de industrii ce se folosesc ori de resursele naturale ale hărții, ori de produse rezultate în urma activității într-o altă industrie. Spre exemplu, fierul proaspăt extras de către mineri este folosit mai departe de meșteri producători de arme și armuri. O fermă de vaci îți va asigura atât alimente pentru cetățeni (brânzeturi) cât și un stoc de piei pentru armuri, presupunând că ai construit o tăbăcărie. Un han va fi foarte benefic în a-ți face supușii fericiți, dar pentru a-l aproviziona cu bere va trebui să construiești ferme de hamei, iar apoi câteva berării. Adevărate lanțuri industriale, ce mai.

Pentru partea de război, jucătorul are la dispoziție atât trupe europene (de la arcași până la cavaleri călăre) cât și mercenari specifici orientului mijlociu (de la sclavi înarmați cu torțe până la redutabilii arcași călăre). Mașinăriile de asediu variază de la aparent banalul dar foarte utilul scut anti-săgeți până la catapulte capabile să demoleze castelele inamice, ori sa împrăștie boli lansand cadavre de vaci. Trupele sunt bine echilibrate și oferă multe posibilități tactice, iar combat-ul în sine este, după cum am menționat și mai sus, extrem. Este greu să descrii senzația pe care o ai când vezi și auzi sute de soldați în luptă melee, mai ales dacă se strecoară printre ruine de ziduri. Jocul nu ia lucruri precum fizica prea în serios, spre beneficiul său. E o nebunie totală, ajutată și de soundtrack-ul antrenant.

Cast-ul din joc e reprezentat de un număr mare de lorzi controlați de AI, o parte specifici Europei, ceilalți Estului Mijlociu. Fiecare are propriul portret animat, propria voce, și propria personalitate ce influențează atât modul în care își va construi castelul, cât și agresivitatea față de inamici, sau dispoziția de a ajuta un aliat. Neobișnuit pentru un astfel de joc, AI-ul pare a fi reprezentat de personaje reale, care își îndeplinesc rolul de înlocuitor al jucătorilor în single-player cu brio.

Iar pentru jucătorii ce vor o mică pauză, pe lângă mai sus menționatul „skirmish mode”, Crusader vine la pachet atât cu o campanie istorică scriptată cât și cu un build mode în care ești liber să-ți construiești castelul perfect fără grija asediilor.

Pentru critici și jucători, Crusader a fost la vremea lui ceva mai puțin apreciat decât predecesorul. Pentru mine însă, Crusader este Stronghold în forma cea mai șlefuită, și nici un alt joc Firefly nu a reușit să se apropie de el — nici măcar sequel-ul Stronghold Crusader 2, de altfel un joc bun, dar prea „clunky” comparativ cu primul, și cu personaje prea anemice.

Stronghold Crusader, împreună cu celelalte jocuri din serie, poate fi cumpărat atât de pe GOG cât și de pe Steam. ■


  1. Dacă ai citit vreun articol sau vreo știre interesantă, sau ai o recomandare de joc, și crezi că merită incluse în retrospectiva săptămânii, te așteptăm pe forum pe unul dintre topicurile dedicate: Știri, Articole, Gaming România, Recomandarea Săptămânii [return]