Highlights

Retrospectiva săptămânii 25 noiembrie - 1 decembrie 2018

candaparerevista

Retrospectiva săptămânii este rubrica duminicală în care trecem în revistă evenimentele săptămânii de pe frontul de gaming: știri şi articole (scrise de alții, bineînțeles, că e mai ușor aşa), industrie, lansări, oferte de jocuri, toate numai de savurat la cafeaua de duminică dimineața. (Și la care oricine poate contribui. 1)

Știri

  • Loot boxes in da news din nou:
    • Au intrat în vizorul agenției federale FTC din SUA, care anunță că vor deschide o investigație și vor prezenta un raport Congresului american. (GamesIndustry.biz, Variety, Polygon, RPS)
    • De asemenea, o comisie a Parlamentului Australiei a publicat un raport conform căruia subiectul loot boxes este unul care merită investigat mai în amănunt de alte agenții ale guvernului. (PC Gamer, Variety)
    • Iar asociația IGDA face un apel la dezvoltatori să adopte o abordare unitară și responsabilă în ceea ce privește lootboxes. (Variety, Gamasutra, GameDaily.biz, TechRaptor)
  • Studioul Starbreeze este presat să reducă costurile, după vânzările slabe de care a avut parte Overkill’s The Walking Dead (GamesIndustry.biz, Variety, PCGamesN) și a lansat și o versiune „Starter Edition”, mai ieftină. (PCGamesN)
  • Rockstar renunță definitiv la dezvoltarea lui Agent 9, un proiect anunțat acum 9 ani. (VentureBeat, Hardcore Gamer, Wccf tech)
  • Bethesda ar putea fi dați în judecată pentru că refuză să acorde refunds pentru Fallout 76. (Eurogamer, USgamer, Variety, Shacknews, Motherboard)
  • Problemele nu se opresc aici pentru Bethesda, care au fost criticați și din cauza și din cauza ediției de colecție a Fallout 76 - cumpărătorii s-au trezit că obiectele pe care le-au primit, mai precis geanta în care se ține casca, nu corespund imaginilor publicitare. Iar colac peste pupăză, compensarea oferită de Bethesda e de aprox. 5 dolari în moneda virtuală din joc, asta în timp ce prețul ediției de colecție este de 200 de dolari (și s-a mai aflat ulterior și că Bethesda a oferit niște genți similare gratuit în cadrul unui eveniment pentru streameri). (USgamer, VG247, Eurogamer)
  • Un grup de peste 1300 de persoane (printre care Peter Molyneux sau Charles Cecil), reprezentând 125 de companii din industria jocurilor din Marea Britanie, au trimis Parlamentului Britanic o scrisoare deschisă care avertizează asupra consecințelor negative pe care le-ar aduce acordul privind Brexitul. (Games4EU, GamesIndustry.biz, PCGamesInsider.biz, Variety, PCGamesInsider.biz)
  • Fortnite a ajuns la peste 200 de milioane de jucători înregistrați. (PC Gamer, PCGamesInsider.biz)
  • Nintendo renunță la controversatul Creators Program, dedicat celor care vor să creeze conținut cu material video din jocurile lor, în favoarea unui set de reguli mai puțin restrictive. (Kotaku, Polygon, Ars Technica)
  • Valeroa, un nou produs DRM, își face debutul în jocul City Patrol: Police. Compania care produce sistemul de protecție susține că acesta nu afectează performanța și că scopul principal e să protejeze jocul în perioada de lansare. Ei susțin că „protecția devine mult mai ușor de ocolit după o perioadă predefinită” și că nu au o problemă dacă „grupurile de pirați sau alte persoane sparg Valeroa odată ce protecția e slăbită”. (DSOGaming )
  • Al Lowe își vinde jocurile pe eBay, inclusiv codul sursă al acestora, începând cu Leisure Suit Larry 1 și 2. (Ars Technica, Gamasutra, PC Gamer)
  • Valve schimbă contractul de distribuție pe care trebuie să-l încheie cei care își vând jocurile pe Steam. Astfel, plecând de la procentul fix de 30% din prezent, Valve introduce câteva praguri de vânzări pentru fiecare joc, care vor determina scăderea acestui procent la 25%, pentru vânzări de 10 milioane de dolari, respectiv 20% la pragul de 50 de milioane. (Steam Community, Gamasutra, Games Informer, GamesIndustry.biz)

Articole (critică, dev, design)

Actualitate

The Game Awards:

Loot boxes:

Artifact:

Not-a-review

Industrie

Istorie, retrospectivă

Dev, making of

Design, world-building

Made în România

  • Vice România publică un reportaj despre istoria Level în România și stă de vorbă cu doi dintre foștii redactori, Marius Ghinea și cioLAN. (Vice România)
  • Este anunțat jocul Supersolar al studiului românesc BABADOKIA, un ARPG cu tematică space sci-fi. (Steam)
  • Sergiu Crăițoiu, unul dintre developerii de la studiul Alien Pixel, dă un interviu pentru site-ul Cliquist despre Unbound: Worlds Apart. (Cliquist)
  • S-a încheiat prima ediție a competiției Edu Minecraft, în cadrul căreia elevi de la aproape 90 de școli și licee din România au participat la un concurs de Minecraft, ce a presupus recreerea cetății Alba Carolina din Alba Iulia. Câștigătorii vor fi anunțați pe 14 decembrie. (Economica.net, MOBzine.ro)
  • Săptămâna viitoare, în perioada 4 – 9 decembrie, se va desfășura Bucharest Gaming Week, ce include mai multe evenimente dedicate jocurilor organizate în tot Bucureștiul, printre care se numără o expoziție de artiștilor români care lucrează în industrie, o petrecere cu muzică din jocuri, etc, și se va încheia la Romexpo pe 8-9 noiembrie. (go4games.ro, Site oficial Bucharest Gaming Week, Facebook Bucharest Gaming Week)
  • (Video) Un scurt filmuleț ce prezintă câteva dintre jocurile românești promițătoare care au apărut sau urmează să apară. (Cavaleria.ro)

Anunţuri şi lansări de jocuri

  • Obsidian va dezvălui un nou joc săptămâna viitoare, la The Game Awards. (Variety)

Anunţate

Acum cu dată de lansare

  • Mage’s Initiation: 30 ianuarie 2019 (RPG Codex)
  • Breach ianuarie 2019 (PC Gamer)
  • Civilization VI: Gathering Storm: 14 februarie 2019 (PCGamesN)
  • We. The Revolution: 21 martie 2019 (Eurogamer)

Lansate

Prăvălii de jocuri

Jocuri noi în catalog

Reduceri și promoții

Recomandarea săptămânii: Close Combat II: A Bridge Too Far

Săptămâna aceasta, cu ocazia reducerii făcute de GOG la seria Close Combat, vă recomandăm un titlu Close Combat. Dacă nu ați jucat niciunul, puteți începe cu oricare, cum ar fi de exemplu Close Combat: Cross of Iron, care este o versiune modernizată a clasicului Close Combat III: The Russian Front.

Pentru această săptămână, însă, o să alegem însă titlul cu numărul 2 din serie, Close Combat II: A Bridge Too Far, recomandat și de unul din membrii forumului:

A fost primul meu joc din seria Close Combat. Cred că a venit sub formă de demo pe un CD Level. Demo-ul avea două sau trei hărți de toate, din care lipseau chestiile care făceau jocul cu adevărat special. În demo, era “a generic real-time strategy game with squad-based units”. Atipic, în condițiile în care RTS-urile vremii aveau unități individuale, nu grupe de unități, dar altfel… cam meh. Ca atare, am jucat hărțile din demo în draci doar ca să câștig.

1-2 ani și un cadou din Australia mai târziu, am obținut și jocul full. Supriză mare când, după ce am trecut prin primele hărți pe pilot automat, pentru că le cunoșteam pe de rost, am avut șocul vieții să descopăr că unitățile pierdute (fie squad-ul întreg, fie indivizii din squad) NU SE REGENEREAZĂ AUTOMAT. Și dacă am fost foarte generos cu pierderea de vieți la o hartă dintr-un teatru de operațiuni, revizitarea aceleiași hărți/aceluiași teatru de operațiuni mă aducea la aceleași unități cu care am încheiat misiunea precedentă - cu morți, cu răniți, cu lipsa de muniție etc. Mind boggling pentru mine, când te gândești că „standardul” perceput și impus de jocuri ca WarCraft II, Age of Empires sau Red Alert te făcea să nu dai două parale pe unități. În jocurile amintite, unitatea era 1 sau 0, vie sau moartă, utilizabilă sau nu; sigur, putea să aibă HP scăzut, dar nu parametri scăzuți (rate of fire, ammo, weapon type, morale etc.) astfel încât să se comporte sub nivelul optim.

‘Nuff said. Jocul este conceput pe baza Operațiunii Market Garden și, deși oferă posibilitatea de a juca atât cu Axa, cât și cu Aliații de la bun început, este asimetric din capul locului (again, not like other RTS-es of the time). Aliații vor să ocupe puncte strategice pe o hartă, Axa ar preferă să le păstreze. Aliații încep cu mai multe unități/resurse, Axa, cu mai puține. Aliații au elementul surpriză, Axa, nu. Aliații sunt presați de timp să ocupe cât mai repede punctele, Axa este interesată să tragă de timp cât mai mult. Pentru că Aliații au nevoie să avanseze convoiul de blindate pentru a “pune pe harta” unități mai avansate, Axa, nu. Și totul începe să semene cu House of Cards, unde o decizie neinspirată într-un anume punct are repercusiuni mai vaste decât ar da impresia la prima vedere.

Campania principala (toată Operațiunea Market Garden) este o chestie de câteva zeci de ore. Însă există și suboperațiuni (componente ale Market Garden), care permit un joc mai scurt ca timp, dar cu toate opțiunile specifice Close Combat II. Nu este un joc care să fi îmbătrânit frumos din punct de vedere grafic, însă elementele de gameplay din el sunt solide, logice și utilizate chiar și în prezent. Also, the movie rocks! (McWilliams)

Cititorii revistei Level știu probabil că aceste jocuri alcătuiesc una dintre seriile de suflet ale lui Marius Ghinea, astfel că, pentru lectură și recomandări suplimentare, îi puteți citi review-urile online:


  1. Dacă ai citit vreun articol sau vreo știre interesantă, sau ai o recomandare de joc, și crezi că merită incluse în retrospectiva săptămânii, te așteptăm pe forum pe unul dintre topicurile dedicate: Știri, Articole, Gaming România, Recomandarea Săptămânii [return]